slovensky english

Poézia nie je mŕtva, hovorí riaditeľ literárneho festivalu Ars Poetica Martin Solotruk pre HN

Poézia nie je mŕtva, hovorí riaditeľ literárneho festivalu Ars Poetica Martin Solotruk pre HN

Báseň bez nápadu sa veru rýmom nezachráni

"Poézia je živé médium otvorené experimentom," hovorí pre HN riaditeľ festivalu poézie Ars Poetica 2008, ktorý sa začína zajtra v bratislavskom klube A4, Martin Solotruk.

Mnohí hovoria, že poézia je mŕtva. Prečo existuje takáto téza?

Poézia nie je mŕtva -- ani vo svete, ani na Slovensku. Aj u nás existuje niekoľko autorov, ktorí stále objavujú nové možnosti poézie, ktoré sa približujú k autentickej skúsenosti súčasného človeka. No popritom sú si vedomé potreby sviežosti, kreativity, originality nápadov. A keďže poézia, ako úplne nekomerčný produkt, nie je obmedzená požiadavkami ani klientskej objednávky, ani očakávaniami trhu, vytvára priestor pre skutočných tvorcov. V tom je poézia stále kultúrna avantgarda.

V akej podobe teda v súčasnosti žije poézia? V čom sa líši od tej klasickej?

Poézia je živé médium otvorené experimentom najrôznejších druhov. Aj klasická poézia má však svoje miesto v kultúre. Veľa z poézie, ktorú teraz vnímame ako klasickú, príliš vzdialenú či nudnú, bola v čase svojho vzniku inovatívna, fascinujúca.

Aké sú témy súčasnej poézie?

Súčasná poézia dokáže vytvoriť tému z akéhokoľvek detailu, z akejkoľvek súvislosti, záblesku významu, o ktorom do chvíle, kým ju pomenovala, ani nebolo zrejmé, že existuje.

A aké sú vyjadrovacie prostriedky súčasnej poézie? Už to nie sú veršovačky...

Za nosnú kvalitu klasickej poézie sa často považovala viazanosť verša, rým. Revolúcia modernej poézie spočíva v prenesení pozornosti na originalitu a nosnosť významového spojenia. Avšak na kráse Baudelairovým básňam rozhodne neuberá fakt, že sú okrem iného i umením viazaného verša s invenčnými rýmami, echami, melodickosťou. Na druhej strane báseň bez nápadov sa veru rýmom nezachráni, iba duto opakuje svoju vyprázdnenosť. A navyše, mnoho súčasnej fascinujúcej poézie by sa už do viazanej formy nevtesnalo, jednoducho by jej bola cudzia, škrtila by ju.

Ako vyberáte básnikov a iných umelcov na festival?

Podľa čitateľského zážitku z ich tvorby, dramaturgického zámeru, ale aj podľa intuície. Festival je stretnutie ľudí, nielen prehliadka textov či vystúpení. Je to akási kolektívna slávnosť, mystérium, ktoré môže vyčarovať čosi neopakovateľné, takmer posvätné.

Zuzana Kizáková,
hnporadna.hnonline.sk, 6.10.2008

Vytlačiť stránku Vytlačiť stránkupublikované 06. 10. 2008

Novinky > Súvisiace

The Sound Of Human Thoughts / Ars Poetica 201...The Sound Of Human Thoughts / Ars Poetica 201...
V aktuálnom čísle Knižnej revue nájdete reportáž Lindy Nagyovej z medzinárodného festivalu...
Roberta Štěpánková, Artist and Psychotherapis...Roberta Štěpánková, Artist and Psychotherapis...
We're bringing you a profile of the artist and psychotherapist Roberta Štěpánková, who led...
The Story Behind The Ars Poetica 2018 Key Vis...The Story Behind The Ars Poetica 2018 Key Vis...
Meet Dorota Sadovská, the artist behind the Ars Poetica 2018 visuals. The concept of the poster...
O vydavateľstve Ars Poetica a novej publikáci...O vydavateľstve Ars Poetica a novej publikáci...
Máme veľkú radosť, že o slovenskom preklade poézie čínskej autorky Zhao Si Zmiznutia a návraty...
Večer európskej poézie Versopolis priamo v ce...Večer európskej poézie Versopolis priamo v ce...
Hviezdou večera bude performerka z Belgicka Carmien Michels. Nenechajte si ujsť ani koncert...
Nikitin, Pospiš, Sillay and Gregušová have re...Nikitin, Pospiš, Sillay and Gregušová have re...
The recording connects their own musical style with top-notch American instrumentalists, as...
CalmCube2 CMS
RSSVytlačiť stránkuKonverzný kurz 1 € = 30,1260 Sk · Mapa stránok · © 2014 - 2019 ArsPoetica